5 tips voor werkgevers bij re-integratie na langdurig verzuim

Werkgevers      Brenda Roels     

Het belang van een goede start in de re-integratie na verzuim door psychische klachten is enorm. Hierbij is voor jou als werkgever een belangrijke rol weggelegd. Brenda Roels is Registerpsycholoog Arbeid en Organisatie en zij is gespecialiseerd in onderwerpen als arbeidsverhoudingen, vastlopen op werk en re-integratie. In deze blog geeft zij jou 5 tips om de re-integratie zo goed mogelijk vorm te geven.

5 tips voor werkgevers bij re-integratie na langdurig verzuim

Wanneer een werknemer langere tijd ziek thuis is vanwege psychische klachten, is dat heel vervelend, zowel voor de werknemer zelf alsook voor de werkgever. Als het goed is herstelt de werknemer geleidelijk, met of soms ook zonder professionele begeleiding. Dan komt langzamerhand ook het moment van re-integreren weer in zicht. Dat kan voor beide partijen best spannend zijn. De eerste stappen in de re-integratie zijn erg belangrijk en vaak bepalend voor het verloop van de verdere re-integratie. Het is daarom van belang om hier genoeg aandacht aan te besteden. Maar hoe ziet een goede start van de re-integratie eruit en wat kun je als werkgever doen om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt?

Tip 1: Neem kleine stapjes

De stap terug naar de werkvloer is, vooral na lange afwezigheid, vaak behoorlijk spannend voor een werknemer. Voor het eerst sinds lange tijd weer binnenstappen op de werkplek, kan dan ook behoorlijk wat spanning geven.

Het is raadzaam om kleine stapjes te zetten in voorbereiding op de daadwerkelijke werkhervatting. Zo kan je de betrokkene eerst eens uitnodigen voor een kop koffie. Voer dan nog geen ‘moeilijke’ gesprekken over werk of hervatting, maar neem de tijd om gewoon weer even contact met elkaar te maken in een zo ontspannen mogelijke setting.

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Plan jouw gratis adviesgesprek

De aanwezigheid van collega’s op de werklocatie kan ook als overweldigend ervaren worden. Vaak is er tussentijds weinig contact geweest met collega’s en wil iedereen graag even zijn of haar belangstelling tonen.

Een koffie-momentje op het werk kan net zolang duren als dat de werknemer zelf aan kan. Als je dit een aantal keer kan doen, is het eerste contact met het werk al gemaakt en heeft de werknemer de grootste golf van belangstellende vragen al gehad, voordat de daadwerkelijke werkhervatting plaatsvindt.

Tip 2: Zorg voor opvang

Helemaal alleen terug gaan naar de plek waar je zoveel klachten ontwikkelde, valt vaak niet mee. Maak de drempel voor de werknemer daarom zo laag mogelijk.

Maak een concrete afspraak voor een eerste bezoek aan de organisatie en vang de werknemer op bij de deur, zodat hij/zij niet alleen de werkvloer op hoeft.

Bespreek vooraf wat de werknemer prettig vindt. Eerst een vrijblijvend kopje koffie in een afgeschermde omgeving, bijvoorbeeld op kantoor bij de leidinggevende. Of wil de werknemer zelf meteen de werkvloer op en de collega’s weer ontmoeten? Overleg dit vooraf.

Onderschat deze eerste stappen niet, dit zijn vaak de moeilijkste stappen terug naar het werk! Het is daarom belangrijk om hier genoeg aandacht aan te besteden.

Tip 3: Laat je werknemer zich welkom voelen

Dan is daar toch het moment dat het werk hervat gaat worden. Waarschijnlijk zijn er afspraken gemaakt met de bedrijfsarts over het aantal uren en eventuele voorlopige restricties.

Zorg dat de werknemer zich welkom voelt. Laat iemand zo mogelijk op zijn/haar eigen werkplek zitten en draag zorg voor een opgeruimde plek, zodat iemand echt met een schone lei kan beginnen.

Een welkomstbericht vooraf, een welkomstkaartje op het bureau of een eerste kopje verse koffie verzorgd door een collega kunnen echt wonderen doen.

Tip 4: Verwacht nog niet te veel

In de eerste fase van de werkhervatting is het vooral belangrijk dat iemand weer een beetje feeling krijgt met de werkvloer en ritme opbouwt. Productiviteit is in deze fase nog niet zo relevant.

Houd je verwachtingen dan ook laag, en spreek dit uit. Maak heldere afspraken over de wederzijdse verwachtingen. Spreek af wanneer iemand komt, wat hij/zij aan taken kan doen en vooral ook wat nog niet.

Het helpt ook als collega’s op de hoogte zijn van wat zij kunnen verwachten van hun collega. Zo voorkom je onnodige verwarring of miscommunicaties.

Tip 5: Evalueer regelmatig

Zorg dat de werknemer een vast aanspreekpunt heeft, bij wie hij/zij terecht kan als dat nodig is. Maak tussentijds ruimte voor evaluaties; wekelijks of tweewekelijks, afhankelijk van hoe de werkhervatting eruit ziet.

Dit hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Neem even een vast moment om samen te kijken hoe het gaat. Kijk naar wat goed gaat, wat moeilijk is en wat iemand nodig heeft.

Zo kun je samen het proces van de werkhervatting goed bewaken, voorkom je onnodige belemmeringen of struikelblokken, houd je wederzijdse verwachtingen helder en werk je samen aan een structurele werkhervatting. Op deze manier is de re-integratie prettig en functioneel voor zowel de werknemer als de werkgever.

Dit vind je misschien ook interessant

Psyned en Team IKO: samen goed beslagen ten ijs
Nieuws
Psyned en Team IKO: samen goed beslagen ten ijs

Met ingang van schaatsseizoen 2022-2023 is Psyned-sportpsycholoog Yara van Gendt aangesteld als Coördinator Welzijn bin...

Lees verder
Deze uitdagingen kwam psycholoog Daniëlle Vermeulen tegen tijdens het WK Ironman 2022
Nieuws
Deze uitdagingen kwam psycholoog Daniëlle Vermeulen tegen tijdens het WK Ironman 2022

Ha Daniëlle, we snappen dat je jezelf natuurlijk fysiek moet voorbereiden op zo’n zware race door te trainen. Maar ho...

Lees verder
Meer mentale problemen onder jongeren: vooral meisjes minder gelukkig
Angst
Meer mentale problemen onder jongeren: vooral meisjes minder gelukkig

Kan je uitleggen waarom jonge vrouwen meer last van angst en depressieve klachten hebben dan jonge mannen? Jongma: ‘Vr...

Lees verder
Burn-out
Meer over klacht
Burn-out

Soms stapelen vervelende situaties zich op. Het loopt niet lekker op je werk, er zijn problemen thuis of er is iets naar...

Lees verder