6 tips om je goede voornemens wel vol te houden!

6 tips om je goede voornemens wel vol te houden!



Uit onderzoek blijkt dat 25% van de goede voornemens al faalt binnen 2 weken na de start van een jaar. Op de lange termijn slaagt minder dan 10 procent van de mensen in het behalen van hun doel.

Houd moed! Dit betekent namelijk niet dat goede voornemens niet kunnen werken. Integendeel: er is veel bewijs in de wetenschap voor de positieve werking van doelen stellen. In een recent artikel op academische website The Conversation valt te lezen dat mensen vaak dezelfde grote fout maken: de doelen die ze stellen zijn niet realistisch.

We zijn met onze voornemens namelijk zo enthousiast dat we verwachten ons al binnen een maand beter/gezonder/gelukkiger te voelen. Als dat niet zo blijkt te zijn is de teleurstelling groot, waardoor je sneller geneigd bent je doel opgeven.

Vastbesloten je goede voornemen vol te houden? Houd dan de volgende tips aan:

  1. Wees realistisch. Wil je bijvoorbeeld tien kilo kwijt? Probeer dan eerst twee kilo kwijt te raken. Zodra je daarin bent geslaagd, kan je een volgend tussendoel stellen. Zo beloon je jezelf een beetje tussendoor en is het makkelijker vol te houden.
  2. 1 ding tegelijkertijd. Ga niet tien moeilijke doelen tegelijkertijd te behalen – proberen te stoppen met roken, en je huis helemaal aan kant te krijgen, en meer te sporten leidt er waarschijnlijk toe dat je in de stress schiet en dan alles maar laat vallen. Kies er eentje die je het belangrijkst vindt en richt je daar op.
  3. Zet slimme doelen. Dat betekent vooral dat je het succes van je doel kan meten. Zeg bijvoorbeeld niet: ik wil gezond en fit zijn in 2016! Zeg liever: ik wil 2 keer per week een half uur wandelen, en ik wil per week twee keer gezonde vis eten in plaats van vlees. Kijk per maand hoe het is gegaan, en of je misschien nog een extra stapje bij wilt zetten.
  4. Vertel iemand over je voornemen. Het is natuurlijk eng om te doen, want als je doel halen niet lukt weet de ander dit ook. Maar iemand anders bij je doel betrekken geeft een hele goede stok achter de deur – vooral omdat ze rekening met je kunnen houden, door bijvoorbeeld mee te wandelen of je niet te vaak met snoep in de verleiding te brengen.
  5. Stel een doel samen met iemand anders. Dit werkt soms nog beter dan alleen iemand vertellen over je doel. Samen met iemand een doel behalen maakt dat je elkaar kan steunen en inspireren als het moeilijk wordt. Als je samen met je partner stopt met roken, kom je in ieder geval niet in de situatie dat je partner een sigaret opsteekt en jij op je handen zit om deze niet uit zijn/haar handen te grissen…
  6. Stel een doel wanneer je wilt. Je hoeft natuurlijk niet te wachten op 2017 als je nu een goed voornemen hebt!


Wat is jouw goede voornemen voor 2016? Heb je nog unieke tips om ze vol te houden? Laat het ons weten in de reacties!

© 2016 Psychologen Nederland
085 - 4014720
secretariaat@psyned.nl

Wil je een vraag voorleggen aan de praktijkassistent van Psyned of een afspraak maken bij een psycholoog of therapeut bij jou in de buurt? Bel dan naar 085 - 4014720.  Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom psychologie, leuke feitjes en inzichtgevende artikelen? Volg Psyned dan op Facebook en Twitter.


© 2017 - PsyNed - Psychologen Nederland - Alle rechten voorbehouden.