Wat is stress

Iedereen kent inmiddels het woord ‘stress’, maar de term is pas ontstaan in de jaren 30 van de vorige eeuw. De Hongaarse wetenschapper Hans Selye, ook wel de vader van stress genoemd, is degene die deze term bedacht.

Er bestaat verwarring over de definitie van stress. Dit komt mede doordat onderzoekers uit verschillende disciplines onderzoek gingen doen over het onderwerp. Stress kent 3 verschillende omschrijvingen:

  • Men spreekt onder andere over stress als ze verwijzen naar omstandigheden, situaties en prikkels die emotioneel belastend kunnen zijn. Een term die beter past in deze gevallen is ‘stressor’ of ‘oorzaak van stress’.
  • Men gebruikt het woord stress ook als ze spreken over de symptomen van stress. Beter is het om hiervoor de term ‘stressreactie’ te hanteren.
  • De meest algemene definitie van stress is: “een verschil tussen de eisen die aan iemand gesteld worden door de omgeving (of zichzelf) en de eigen inschatting van de mogelijkheden om aan deze eisen te voldoen.”

Gezonde en ongezonde stress

In bepaalde mate is stress positief. Acute stress zorgt ervoor dat je zo goed mogelijk kan functioneren in een noodsituatie. Stel dat je in het bos wandelt en oog in oog staat met een beer dan raakt je lichaam in een stresstoestand waardoor het mogelijk wordt om te vluchten (of vechten). Wanneer de beer weer op veilige afstand is raakt je lichaam weer in een ruststand. Met een beer word je vermoedelijk niet zo snel geconfronteerd, maar er zijn (emotionele) situaties die veel waarschijnlijker zijn waarbij de reactie hetzelfde is: scheiding, deadline voor werk of school, werkloos zijn, overlijden van een dierbare. Zolang de inspanning niet langer is dan de ontspanning, is het in orde. Maar wanneer dit uit balans raakt, is dit niet gezond. Je raakt uitgeput en zo kan chronische stress uiteindelijk resulteren in een burn-out.

Chronische stress

Iedereen heeft weleens last van stress. Als je het af en toe ervaart is er niet zoveel aan de hand. Wanneer je echter continue moet ‘vechten’ of ‘vluchten’ om een dreigend gevaar spreken we van chronische stress. Ook als je niet uit een stresstoestand raakt wanneer het gevaar voorbij is dreigt chronische stress.

Chronische stress heeft op termijn gevolgen voor je welbevinden. Zo verhoogt door chronische stress de kans op hartritmestoornissen. Doordat je veel piekert door de continue stress kan je last krijgen van slaapproblemen. Ook liggen burn-out, angststoornis en depressie op de loer bij aanhoudende stress.

Neem stressklachten serieus

Wanneer je stressklachten ervaart is het goed om dit aan te pakken. Ernstige stressklachten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een burn-out, depressie of angststoornis. Benieuwd hoe een psycholoog jou kan helpen? Neem contact met ons op.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog