Omgaan met rouw en verlies

Rouwen is een erg persoonlijk proces. Het verdriet is intens en kan erg lang aanblijven. Toch zul je uiteindelijk merken dat tijd een goed medicijn is. Ook leer je langzaam maar zeker omgaan met rouw en verlies. Er is niet één bepaalde, goede manier om te rouwen. Hoe je rouwt en hoe lang het rouwproces duurt is voor iedereen anders.

Hoe ontstaat rouw?

Rouw ontstaat na een verlieservaring en is het proces waarin jij dit verlies verwerkt. Dit verlies kan het overlijden van een dierbare zijn, maar er zijn meer soorten verlies waar jij om kunt rouwen. Denk bijvoorbeeld aan het einde van een relatie, het verliezen van je baan of als je (ernstig) ziek wordt.

Hoe ziet het rouwproces eruit?

Het is belangrijk om te weten dat rouwverwerking geen lineair proces is. Je kunt je de ene dag redelijk goed voelen, en de dag erna weer een dipje hebben. Iedereen verwerkt het verlies op zijn of haar eigen manier. Het verschilt per persoon hoe snel het verlies verwerkt wordt, en hoe sterk de emoties in het rouwproces zijn. Symptomen die je kunt hebben in het rouwproces zijn:

  • verdriet;
  • somberheid;
  • boosheid;
  • schuldgevoelens, je denkt misschien terug aan wat je iemand nog had willen zeggen;
  • vermoeidheid of uitputting;
  • shock;
  • verminderde eetlust;
  • hoofdpijn.

5 tips bij rouwverwerking

Ondanks dat het rouwproces erg persoonlijk is zouden onderstaande tips je kunnen helpen omgaan met rouw en verlies:

Tip 1: Praat erover

Het kan fijn zijn om met mensen te praten over je gevoel en het verlies. Dit kan bijvoorbeeld met een vriend, een familielid, of een lotgenoot. Zij kunnen je steun bieden tijdens jouw rouwproces en het geeft jou de mogelijkheid om je hart te luchten als je daar behoefte aan hebt.

Tip 2: Rust uit en zorg voor jezelf

Rouwen kan veel energie kosten. Het is dan belangrijk dat je aan je gezondheid en welzijn blijft denken. Neem genoeg rust zodat je ook de tijd krijgt om te ontspannen. Probeer genoeg te slapen, goed te eten en doe ontspannende dingen die je leuk vindt.

Tip 3: Neem de tijd

Gun jezelf de tijd om te rouwen. Het is normaal dat je aan het begin niet weet hoe je om moet gaan met het verlies. Het verdriet kan blijvend zijn, maar naarmate de tijd vordert leer je vaak met het verlies omgaan.

Tip 4: Blijf in contact en ga de deur uit

Natuurlijk heb je tijd voor jezelf nodig om te rouwen; het kan bijvoorbeeld zijn dat je een week de deur niet uitkomt. Maar, pas op dat je jezelf niet te veel afsluit. Blijf in contact met vrienden en familie of ga bijvoorbeeld de deur uit om een stuk te wandelen of een eindje te fietsen.

Tip 5: Lees onze blogs

Heb je behoefte aan meer tips en informatie? Op ons blog vind je verschillende blogs over rouw. Lees bijvoorbeeld de drie lessen over verdriet van Femke van der Laan.

Hulp bij rouwverwerking

Heb je naast bovenstaande tips behoefte aan begeleiding? Een gespecialiseerde psycholoog kan je op een professionele manier begeleiden wanneer het niet lukt om alleen met het verlies om te gaan. Neem contact op met ons verwijsteam en bel 085-4014720. Wij geven jou een persoonlijk advies. Wanneer gewenst plannen we direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij jou past.

Begeleiding of advies nodig?

Kun je een verlies moeilijk verwerken of loop je vast in een rouwproces? Bel dan met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog
Begeleiding of advies nodig?

Kun je een verlies moeilijk verwerken of loop je vast in een rouwproces? Bel dan met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog