Omgaan met rouw en verlies

6 tips bij rouwverwerking

Rouwen is een persoonlijk en uniek proces. De verschijnselen die optreden wanneer je rouwt verschillen dan ook per persoon. Er is niet één bepaalde, goede manier om te rouwen. Hoe je rouwt en hoe lang het rouwproces duurt is voor iedereen anders. Wel zouden onderstaande tips je kunnen helpen tijdens rouw:

  1. Praten
    Het kan fijn zijn om met mensen te praten over je gevoel en het verlies. Dit kan bijvoorbeeld met een
    vriend, een familielid, of een lotgenoot. Zij kunnen je steun bieden tijdens jouw rouwproces.
  2. Rust
    Rouwen kan veel energie kosten. Het is dan belangrijk dat je aan je gezondheid en welzijn blijft
    denken. Neem genoeg rust zodat je ook de tijd krijgt om te ontspannen.
  3. Neem de tijd
    Gun jezelf de tijd om te rouwen. Het is normaal dat je aan het begin niet weet hoe je om moet gaan
    met het verlies. Het verdriet kan blijvend zijn, maar naarmate de tijd vordert leer je vaak met het
    verlies omgaan.
  4. Blijf niet binnen
    Natuurlijk heb je tijd voor jezelf nodig om te rouwen; het kan bijvoorbeeld zijn dat je een week de
    deur niet uitkomt. Maar, pas op dat je jezelf niet te veel afsluit. Blijf in contact met vrienden en
    familie of ga bijvoorbeeld de deur uit om een stuk te wandelen of een eindje te fietsen.
  5. Lees onze blogs
    Heb je behoefte aan meer tips en informatie? Op ons blog vind je verschillende blogs over rouw. Lees bijvoorbeeld de drie lessen over verdriet van Femke van der Laan.
  6. Professionele begeleiding
    Heb je naast bovenstaande tips behoefte aan begeleiding? Een gespecialiseerde psycholoog kan je op
    een professionele manier begeleiden wanneer het niet lukt om alleen met het verlies om te gaan.

De 5 fases bij rouwverwerking

Wellicht heb je weleens gehoord van de 5 rouwfases van psychiater Elisabeth Kübler-Ross. Het is belangrijk om te weten dat rouw geen lineair proces is en niet iedereen (al) deze stappen doorloopt. Ieder rouwproces is anders en het kan dus ook zijn dat je je niet herkent in deze fases. Maar het kan ook zijn dat je je wel herkent in onderstaande fases:

  • Ontkenning
    Omdat je zoveel moeite hebt met de waarheid weiger je bewust of onbewust om de realiteit onder ogen te zien. Het is een natuurlijke vorm van zelfbescherming. Pas later komen bepaalde emoties binnen. Zo krijg je niet meer binnen dan je aankan.
  • Boosheid
    Wanneer de realiteit wel tot je doordringt ontstaat er vaak boosheid. Je kunt op iedereen boos zijn; instanties, artsen, je omgeving. In deze fase ben je als rouwende vaak moeilijk benaderbaar.
  • Het gevecht aangaan
    In deze fase probeer je jouw verlies te verwerken door jezelf bepaalde doelen op te stellen. Bijvoorbeeld een marathon lopen tegen een bepaalde ziekte of een wereldreis maken.
  • Depressie
    Deze fase ontstaat door onmacht. Je merkt dat ontkennen, boosheid en het gevecht aangaan niet werken. Je kunt niks aan de situatie veranderen. Ook voel je veel verdriet.
  • Aanvaarding
    Je accepteert de situatie, en kan het stukje bij beetje loslaten. In deze fase geef je het verlies een plek. Je probeert weer verder te gaan met je leven.
Begeleiding of advies nodig?

Kun je een verlies moeilijk verwerken of loop je vast in een rouwproces? Bel dan met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog