Omgaan met rouw en verlies

Rouwen is een erg persoonlijk proces. Het verdriet is intens en kan erg lang aanblijven. Toch zul je uiteindelijk merken dat tijd een goed medicijn is. Ook leer je langzaam maar zeker omgaan met rouw en verlies. Er is niet één bepaalde, goede manier om te rouwen. Hoe je rouwt en hoe lang het rouwproces duurt is voor iedereen anders.

Hoe ontstaat rouw?

Rouw ontstaat na een verlieservaring en is het proces waarin jij dit verlies verwerkt. Dit verlies kan het overlijden van een dierbare zijn, maar er zijn meer soorten verlies waar jij om kunt rouwen. Denk bijvoorbeeld aan het einde van een relatie, het verliezen van je baan of als je (ernstig) ziek wordt.

Hoe ziet het rouwproces eruit?

Het is belangrijk om te weten dat rouw geen lineair proces is. Je kunt je de ene dag redelijk goed voelen, en de dag erna weer een dipje hebben. Iedereen verwerkt het verlies op zijn of haar eigen manier. Het verschilt per persoon hoe snel het verlies verwerkt wordt, en hoe sterk de emoties in het rouwproces zijn. Toch heeft het rouwproces kenmerken die vaak voorkomen.

De 5 fases bij rouwverwerking

De 5 rouwfases van psychiater Elisabeth Kübler-Ross beschrijven het rouwproces, maar niet iedereen zal zich herkennen in elke fase. Toch is het goed om te begrijpen hoe het rouwproces er ongeveer uitziet zodat je de fases kunt herkennen. Dit kan jou helpen omgaan met rouw.

Fase 1: Ontkenning

Omdat je zoveel moeite hebt met de waarheid weiger je bewust of onbewust om de realiteit onder ogen te zien. Het is een natuurlijke vorm van zelfbescherming. Pas later komen bepaalde emoties binnen. Zo krijg je niet meer binnen dan je aankan.

Fase 2: Boosheid

Wanneer de realiteit wel tot je doordringt ontstaat er vaak boosheid. Je kunt op iedereen boos zijn; instanties, artsen, je omgeving. In deze fase ben je als rouwende vaak moeilijk benaderbaar.

Fase 3: Het gevecht aangaan

In deze fase probeer je jouw verlies te verwerken door jezelf bepaalde doelen op te stellen. Bijvoorbeeld een marathon lopen tegen een bepaalde ziekte of een wereldreis maken.

Fase 4: Depressie

Deze fase ontstaat door onmacht. Je merkt dat ontkennen, boosheid en het gevecht aangaan niet werken. Je kunt niks aan de situatie veranderen. Ook voel je veel verdriet.

Fase 5: Aanvaarding

Je accepteert de situatie, en kan het stukje bij beetje loslaten. In deze fase geef je het verlies een plek. Je probeert weer verder te gaan met je leven.

5 tips bij rouwverwerking

Ondanks dat het rouwproces erg persoonlijk is zouden onderstaande tips je kunnen helpen omgaan met rouw en verlies:

Tip 1: Praat erover

Het kan fijn zijn om met mensen te praten over je gevoel en het verlies. Dit kan bijvoorbeeld met een vriend, een familielid, of een lotgenoot. Zij kunnen je steun bieden tijdens jouw rouwproces.

Tip 2: Rust uit en zorg voor jezelf

Rouwen kan veel energie kosten. Het is dan belangrijk dat je aan je gezondheid en welzijn blijft denken. Neem genoeg rust zodat je ook de tijd krijgt om te ontspannen.

Tip 3: Neem de tijd

Gun jezelf de tijd om te rouwen. Het is normaal dat je aan het begin niet weet hoe je om moet gaan met het verlies. Het verdriet kan blijvend zijn, maar naarmate de tijd vordert leer je vaak met het verlies omgaan.

Tip 4: Blijf in contact en ga de deur uit

Natuurlijk heb je tijd voor jezelf nodig om te rouwen; het kan bijvoorbeeld zijn dat je een week de deur niet uitkomt. Maar, pas op dat je jezelf niet te veel afsluit. Blijf in contact met vrienden en familie of ga bijvoorbeeld de deur uit om een stuk te wandelen of een eindje te fietsen.

Tip 5: Lees onze blogs

Heb je behoefte aan meer tips en informatie? Op ons blog vind je verschillende blogs over rouw. Lees bijvoorbeeld de drie lessen over verdriet van Femke van der Laan.

Hulp bij rouwverwerking

Heb je naast bovenstaande tips behoefte aan begeleiding? Een gespecialiseerde psycholoog kan je op een professionele manier begeleiden wanneer het niet lukt om alleen met het verlies om te gaan. Neem contact op met ons verwijsteam en bel 085-4014720. Wij geven jou een persoonlijk advies. Wanneer gewenst plannen we direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij jou past.

Begeleiding of advies nodig?

Kun je een verlies moeilijk verwerken of loop je vast in een rouwproces? Bel dan met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog
Begeleiding of advies nodig?

Kun je een verlies moeilijk verwerken of loop je vast in een rouwproces? Bel dan met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog