Omgaan met eenzaamheid

Eenzaamheid is geen fijn gevoel en kan een negatieve invloed hebben op jouw mentale gesteldheid. Als jij je eenzaam voelt is het daarom goed om actief iets met dat gevoel te doen en de negatieve spiraal te doorbreken. Welke stappen kun je nemen? Lees onderstaande tips:

Tip 1: Achterhaal de oorzaak van jouw eenzaamheid

Waardoor voel jij je eenzaam? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde situaties waarin het gevoel sterker is dan normaal? Wat mis je op dit momenten in de contacten die je hebt? Het achterhalen van de kern van jouw eenzaamheid kan jou helpen om een oplossing te vinden.

Tip 2: Laat eenzaamheid jouw leven niet bepalen

Zijn er bepaalde dingen die je nu niet doet omdat je niet weet met wie je het moet ondernemen? Probeer deze dingen toch (weer) op te pakken. Wanneer je eenzaamheid, voor een deel, de invulling van jouw leven laat bepalen kan dit een negatieve uitwerking op jou hebben. Het is belangrijk dat jij de dingen blijft ondernemen die belangrijk voor jou zijn. Dit is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Begin daarom met kleine stapjes en bouw dit steeds verder uit. Alleen uit eten gaan kan misschien moeilijk zijn, maar in je eentje ergens een kop koffie drinken durf je misschien al wel. Juist wanneer je dingen blijft ondernemen creëer je kansen om nieuwe contacten op te doen.

Tip 3: Weet dat eenzaamheid een gevoel is dat je kunt veranderen

Zoals eerder al gezegd is eenzaamheid een gevoel: je bent niet eenzaam, je voelt je eenzaam. Dat is goed om je te beseffen. Blijven hangen in het eenzame gevoel helpt je niet vooruit. In plaats daarvan kun je beter kijken waar je invloed op kunt uitoefenen zodat je, eventueel met hulp, stappen kunt ondernemen om het eenzame gevoel te verminderen.

Tip 4: Investeer tijd in en aandacht aan het opbouwen van relaties

Het kost tijd om waardevolle relaties op te bouwen met anderen. Daar zal je zelf tijd in moeten investeren. Zoek bijvoorbeeld plekken op waar je mensen tegenkomt die dezelfde interesses hebben als jij. Maar grijp ook alle andere momenten aan om sociale contacten op te doen. Nodig bijvoorbeeld die ene vriendin van vroeger uit voor een kop koffie.

Tip 5: Wees lief voor jezelf en omarm jezelf

Vind je het spannend om contact met iemand te leggen of jezelf te zijn omdat je bang bent voor afwijzing? Onderzoek waar dit gevoel vandaan komt. Ben je bijvoorbeeld wel tevreden met jezelf? Of heb je een laag zelfbeeld? Focus je niet alleen op het opbouwen van relaties met anderen, maar richt je ook op jezelf. Wanneer je niet tevreden bent met jezelf kan dit bijdragen aan een eenzaam gevoel en jou belemmeren bij het maken van contact.

Leer jezelf waarderen. Richt je meer op jouw goede eigenschappen dan te focussen op wat je anders zou willen zien. Het is ook niet eerlijk tegenover jezelf om je te vergelijken met anderen. Je bent zoals je bent. Lief zijn voor jezelf is één van de eerste stappen die je kunt maken om het eenzame gevoel te verminderen.

Hulp bij eenzaamheid

Lukt het jou niet alleen om van jouw eenzame gevoel af te komen? Samen met een psycholoog kun je onderzoeken waar het eenzame gevoel vandaan komt en wat jij nodig hebt om je minder eenzaam te voelen. Een psycholoog houdt jou een spiegel voor en kan jou praktische tips en handvatten geven om van jouw eenzaamheid af te komen. Want zoals eerder gezegd is eenzaamheid een gevoel waar je wat aan kunt veranderen.

Voel jij je eenzaam?

Eenzaamheid kan veel impact op je leven hebben. Een psycholoog kan jou helpen. Vind hier de hulp die jij nodig hebt.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog