Burn-out bij jongeren

Het aantal jongeren en kinderen met stress en burn-out gerelateerde klachten neemt toe. Je staat pas aan het begin van je leven en toch ervaar je al psychische klachten. Dat lijkt misschien vreemd, maar toch hebben steeds meer jongeren en kinderen last van psychische klachten. Studenten hebben vaker stress en vallen uit door een burn-out. Ook onder kinderen is een burn-out geen onbekend probleem. Het Nederlands Jeugdinstituut zegt dat zo’n vier tot 8 procent van de kinderen (tussen 0 en 12 jaar) last heeft van een stemmingsstoornis. Hoe komt dat?

Oorzaak burn-out bij jongeren en kinderen

Er is relatief weinig onderzoek gedaan naar burn-out onder jongeren. Toch kunnen deskundigen een aantal aannemelijke oorzaken noemen. Zo zouden veel jongeren en kinderen druk ervaren door de prestatiemaatschappij. Ook zou de digitalisering een rol spelen bij de ontwikkeling van een burn-out. Tot slot wordt er gezegd dat de jonge generatie te weinig veerkracht heeft.

Burn-out door prestatiemaatschappij

Veel jonge mensen zouden druk ervaren door de prestatiemaatschappij: je ‘moet’ goed presteren tijdens je studie, direct de perfecte baan vinden, en voldoen aan het ideaalplaatje. Zelfs jonge kinderen ondervinden problemen door de prestatiemaatschappij. Er wordt verwacht dat een kind presteert op school en daarna huiswerk maakt. Ook tijdens hobby’s, die ter ontspanning moeten dienen, wordt verwacht dat het kind presteert. Hierdoor staat het brein van een kind constant ‘aan’ en ervaart het de druk om te presteren.

Het ideaalplaatje waar aan moet worden voldaan, wordt versterkt door wat je van elkaar ziet op social media. Je denkt algauw: ‘Zo hoort het nu eenmaal’. Anderen lijken het allemaal perfect voor elkaar te hebben terwijl jij het allemaal nog niet weet en van studie, baan of relatie aan het switchen bent. Dan ga je je algauw ‘minder’ voelen. Bovendien kun je dan gaan denken: ‘Wat zullen ze van me vinden?’

Daardoor leg je jezelf meer druk op om het allemaal voor elkaar te krijgen. En vaak werkt dat averechts. Want stel dat je je studie echt niet leuk vindt? Ga je er dan toch mee door omdat je nu eenmaal een studie ‘moet’ hebben? Of gun je jezelf wat speelruimte?

Burn-out door digitalisering

Digitalisering zou een rol spelen bij het ontwikkelen van een burn-out. Door digitalisering gaat de informatiestroom sneller dan vroeger. We staan constant met elkaar in contact. De digitalisering zorgt dat we meer prikkels binnen krijgen. Ook zijn we door alle technologieën nooit ‘echt vrij’. Scholen hebben een elektronische leeromgeving en ook werk neem je makkelijk mee naar huis.
Hierdoor heb je minder de ruimte voor ontspanning. Terwijl de balans tussen inspanning en ontspanning belangrijk is om een burn-out te voorkomen. Zolang de ontspanning langer is dan de inspanning is er niet zoveel aan de hand. Maar wanneer dit uit balans raakt is het ongezond.

Burn-out door te weinig veerkracht

burn-out kindVolgens deskundigen draagt de manier waarop kinderen tegenwoordig vaak worden opgevoed eraan bij dat ze te weinig veerkracht hebben. Terwijl die veerkracht belangrijk is om problemen te voorkomen. Het gebrek aan veerkracht zou ook een reden zijn waarom kinderen en jongeren tegenwoordig vaker een burn-out ontwikkelen.

Ouders willen vaak dat hun kinderen zo onbezorgd mogelijk door het leven gaan. Hierdoor leren kinderen echter niet hoe ze om moeten gaan met negatieve emoties. Jongeren hebben teleurstellingen echter nodig om weerbaarder te worden. Te weinig veerkracht zou kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een burn-out bij jongeren en kinderen.

Burn-out bij studenten

Je leest er tegenwoordig vaak over in de media: studenten met een burn-out. Burn-out is een probleem onder studenten dat steeds groter wordt. Studenten ervaren niet alleen prestatiedruk en sociale druk, maar, sinds het afschaffen van de studiefinanciering in 2015, ook meer financiële stress.

Uit onderzoek (in opdracht van ISO) blijkt dat studenten die geld lenen om hun studie te bekostigen hierdoor stress ervaren. Studenten die lenen zijn ten opzichte van niet lenende studenten vermoeider, emotioneel uitgeput, en maken zich meer zorgen over het krijgen van een burn-out. Ook doen zij, vanwege de kosten, minder vaak mee aan sociale activiteiten. Studenten blijven steeds vaker thuis wonen en uit cijfers blijkt dat het aantal studenten met een bijbaan tussen 2014 en 2017 gestegen is van 39 naar 70 procent.

Maar ook onder studenten speelt de toenemende prestatiedruk een rol bij het ontwikkelen van burn-out klachten. Uit onderzoek (van Windeheim) blijkt dat 69 procent van de studenten druk ervaart om te presteren. Lees ook het verhaal van Sophie Ousri die tijdens haar studententijd een burn-out kreeg.

Als jongere burn-out klachten voorkomen

Als je jong bent, ben je je er vaak onvoldoende van bewust dat dit het moment is waarop je juist mag onderzoeken en ontdekken. Je mág van relatie en studie wisselen. Ook hoef je nog niet te weten wat je wilt. Je mag vrij zijn en de wereld ontdekken totdat je het wél weet. Fouten maken is daarbij niet erg, maar juist belangrijk. Want van fouten maken leer je.

Je hebt vast weleens ‘ik vindt’ geschreven en daarna geleerd dat het ‘ik vind’ is. Is het slecht om fouten te maken? Nee, het is juist belangrijk om ze te maken zodat je persoonlijk kunt blijven groeien.
Wanneer je als jongere burn-out klachten wil voorkomen is het belangrijk om minder hoge eisen aan jezelf en je omgeving te stellen. Het is beter om weer fouten te leren maken en het perfecte plaatje los te laten. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen: je weet nog niet alles en dat is oké.

Ontdek hoe je meer speelruimte kunt nemen voor jezelf. Zorg dat je bezig bent met de dingen die je energie geven in plaats van met hetgeen dat je energie kost. Het is daarbij vooral belangrijk dat je ruimte in je hoofd hebt. Zo kun je makkelijker kiezen voor jezelf en voor wat je het liefst wilt doen. Ook al klopt dit niet met hoe het ‘hoort’.

Kom van je burn-out af

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Zoek een psycholoog