Werkstress

Werkstress is stress die ontstaat door je werk of in jouw werksituatie. Af en toe werkstress ervaren is niet erg, maar als je voor een langere tijd stress ervaart kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Heb je het gevoel dat de werkdruk te hoog ligt? Hik je bijvoorbeeld steeds tegen te strakke deadlines aan? Of denk je dat je in een functie zit die niet bij je past? Dit zijn situaties die kunnen bijdragen aan het ontstaan van werkstress. Maar ook wanneer je in jouw privésituatie last hebt van stress kan dit bijdragen aan het ontstaan van stress op werk.

Je slaapt ’s nachts moeilijker omdat je ligt te piekeren over werkgerelateerde zaken. Ook ga je met steeds minder plezier naar jouw werk en raak je steeds vermoeider. Neem stress op het werk serieus. Chronische stress kan uiteindelijk leiden tot andere psychische klachten zoals overspannenheid of zelfs een burn-out. Hoe kan je werkstress verminderen?

Werkstress symptomen

Je kunt veel verschillende symptomen ervaren bij werkstress. Dit zorgt ervoor dat je de stressklachten niet altijd even goed herkent. Vermoeidheid is vaak het eerste symptoom dat je ervaart bij werkstress. Dit uit zich zowel thuis als op het werk. Er kan een gebrek aan energie ontstaan en je kan het gevoel hebben nooit meer echt uitgeslapen te zijn. Bij stress op het werk horen vaak ook problemen met in- of doorslapen, een verslechterde concentratie en een slecht humeur. Daarnaast kan er sprake zijn van uiteenlopende lichamelijke klachten. Denk dan bijvoorbeeld aan een hoge bloeddruk, misselijkheid en hoofdpijn. Maar het kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je minder zin hebt in seks.

Oorzaken werkstress

Om stress op het werk te verminderen is het belangrijk om te achterhalen waarom je stress ervaart. Wat is de oorzaak? Er zijn verschillende factoren die werkstress kunnen veroorzaken. Een belangrijke oorzaak is het ervaren van te hoge eisen op de werkvloer. Zo kunnen er op papier allerlei doelstellingen bepaald worden, die in de praktijk op de werkvloer slecht of niet haalbaar blijken. Andere factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van werkstress zijn:

  • gepest worden op het werk;
  • te weinig of te veel zelfstandigheid in je functie ervaren;
  • te maken hebben met een arbeidsconflict;
  • een functie bekleden die niet bij je past;
  • veel diversiteit op de werkvloer (bijvoorbeeld verschillende culturele achtergronden, groot leeftijdsverschil tussen medewerkers);
  • jij of je werkgever legt meer focus op wat er fout gaat in plaats van op wat er wel lukt binnen je werk.

Omgaan met stress op het werk

werkstress

Herken jij je in (een aantal van) de genoemde klachten? Het is belangrijk dat je deze klachten serieus neemt om ergere klachten te voorkomen. Wat kun je doen als je voor een langere periode stress op het werk ervaart? Maak voor jezelf overzichtelijk welke factoren werkstress veroorzaken. Waar kun je wat aan veranderen? Kun je bijvoorbeeld bepaalde taken overdragen aan een collega om de werkdruk te verlagen? Of kan jouw leidinggevende wat voor je betekenen? Maar je kunt niet alles veranderen, in die gevallen geeft acceptatie rust of kun je proberen zelf anders naar de situatie te kijken. Lukt het nog steeds niet om grip te krijgen op je stressklachten? Een psycholoog kan je helpen om inzicht en grip te krijgen en praktische handvatten bieden die je helpen omgaan met werkstress. Wanneer jouw stressklachten werkgerelateerd zijn vergoed jouw werkgever soms (een deel van) de kosten van de behandeling.

3 tips om werkstress te voorkomen

Bijna iedereen heeft weleens te maken met werkstress. Vaak ervaar je deze stress maar voor een korte periode en verdwijnt die weer wanneer de werkdruk afneemt. Langdurige werkstress kan echter resulteren in een burn-out. Hoe zorg je dat het niet zover komt? De volgende tips kunnen je helpen:

Tip 1: Ga op tijd in gesprek met jouw leidinggevende

Geef aan welke problemen je ervaart ten opzichte van werkdruk en werksfeer. Een kleine wijziging in dergelijke zaken kan al helpen en (langdurige) uitval voorkomen.

Tip 2: Neem op tijd pauze

De kans is groot dat je steeds een stapje harder probeert te lopen om de werkdruk bij te kunnen benen. Je slaat lunchpauzes over, duikt ’s avonds thuis nog even een dossier in en draait overuren om al dat werk af te krijgen. Maar juist in drukke tijden zijn rustmomenten van groot belang.

Tip 3: Bij langdurige werkstress kan cognitieve gedragstherapie uitkomst bieden

Tijdens deze behandelingen bekijk je samen met een psycholoog of therapeut naar hoe jij de situatie ervaart. Daarna worden jouw ervaringen en gevoelens vergeleken met de werkelijke situatie, om daar de verschillen in te ontdekken. Ook biedt cognitieve gedragstherapie praktische handvatten om de werkstress af te laten nemen. Denk bijvoorbeeld aan het leren omgaan met conflicten, het maken van een goede dagindeling of aan het aanleren van ontspanningsoefeningen.

Hulp bij werkstress verminderen

Wil jij actief aan de slag met het verminderen van jouw werkstress? Bij Psyned zijn meerdere psychologen aangesloten die gespecialiseerd zijn in stress- en burn-out klachten. Neem contact op met ons verwijsteam voor persoonlijk advies. Ook zijn wij gespecialiseerd in werkgerelateerde problematiek. Vind jij het lastig om met jouw werkgever in gesprek te gaan over jouw situatie? Wanneer gewenst kunnen wij voor jou contact opnemen met jouw werkgever om de mogelijkheden te bespreken.

Neem werkstress serieus

Wanneer je stressklachten ervaart is het goed om dit aan te pakken. Ernstige stressklachten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een burn-out, depressie of angststoornis. Benieuwd hoe een psycholoog jou kan helpen? Neem contact met ons op.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Videobellen
Zoek een psycholoog