Werkstress

De stapel dossiers op je bureau wordt steeds hoger. Die ene belangrijke zaak moet vandaag af, terwijl er nog tien andere deadlines naderen. ’s Avonds in slaap vallen lukt niet meer, omdat je je continu ligt af te vragen hoe je al je werk op tijd afkrijgt. Wat eerder een leuke uitdaging was, voelt nu als een zware last, waardoor de werkstress toeneemt. De werkdruk is je teveel geworden!

werkstressHoe ontstaat werkstress?

Er zijn verschillende factoren die werkstress kunnen veroorzaken. Een belangrijke oorzaak is het ervaren van te hoge eisen op de werkvloer. Zo kunnen er van bovenaf allerlei doelstellingen opgelegd worden, die in de praktijk op de werkvloer slecht haalbaar zijn. Er zijn ook andere factoren die een rol kunnen spelen. Gepest worden op het werk is zo’n factor. Ervaar je weinig zelfstandigheid in je functie? Ook dat gevoel kan werkstress opleveren. Hoe de werkstress zich uit kan per situatie en per persoon verschillen.

Wat zijn de symptomen van werkstress?

Werkstress kan tot uiting komen in veel verschillende symptomen. Hierdoor kan het soms lastig zijn om werkstress te herkennen. Een eerste symptoom kan vermoeidheid zijn. Dit uit zich zowel thuis als op het werk. Er kan een gebrek aan energie ontstaan en je kan het gevoel hebben nooit meer echt uitgeslapen te zijn. Bij werkstress horen vaak ook problemen met in- of doorslapen, een verslechterde concentratie en een slecht humeur. Daarnaast kan er sprake zijn van uiteenlopende lichamelijke klachten. Denk dan bijvoorbeeld aan een hoge bloeddruk, misselijkheid en hoofdpijn. Maar ook minder zin is seks kan door werkstress worden veroorzaakt.

Tips bij werkstress

Werkstress is iets waar vrijwel iedereen wel eens mee te maken heeft. Vaak worden er dan symptomen ervaren voor een korte periode, die verdwijnen wanneer de werkdruk weer afneemt. Langdurige werkstress kan echter resulteren in een burn-out. Een aantal tips om het niet zo ver te laten komen:

  1. Ga op tijd in gesprek met je leidinggevende. Geef aan welke problemen je ervaart ten opzichte van werkdruk en werksfeer. Een kleine wijziging in dergelijke zaken kan een wereld van verschil maken en (langdurige) uitval voorkomen;
  2. Neem op tijd pauze. De kans is groot dat je in tijden van drukte steeds nog een stapje harder probeert te lopen. Je slaat lunchpauzes over, duikt ’s avonds thuis nog even een dossier in en draait overuren om al dat werk af te krijgen. Maar juist in drukke tijden zijn rustmomenten van groot belang;
  3. Bij langdurige werkstress kan Cognitieve Gedragstherapie uitkomst bieden. Tijdens deze behandelingen bekijk je samen met een psycholoog of therapeut naar hoe jij de situatie ervaart. Daarna worden jouw ervaringen en gevoelens vergeleken met de werkelijke situatie, om daar de verschillen in te ontdekken. Ook biedt cognitieve gedragstherapie praktische handvatten om de werkstress af te laten nemen. Denk bijvoorbeeld aan het leren omgaan met conflicten, het maken van een goede dagindeling of aan het aanleren van ontspanningsoefeningen.

Contact opnemen

Denk je dat je last hebt van werkstress? Of twijfel je nog of de symptomen die jij ervaart horen bij werkstress of mogelijk eerste burn-out klachten zijn? Bel ons, we denken graag met je mee. We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag (8.30 – 20.30 uur) en op vrijdag tot 17.30 uur. Indien wenselijk kunnen onze psychologen je op korte termijn en zonder verwijsbrief  verder helpen.

Hulp nodig met je burnout?

Veel mensen denken niet geholpen te kunnen worden of er alleen voor te staan. Bel met ons. We kunnen je adviseren over je klacht en direct een afspraak voor je inplannen bij een psycholoog die gespecialiseerd is in het behandelen van burn-out klachten.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Zoek een psycholoog