Behandeling burn-out

Het herstel van een burn-out bestaat uit drie fasen. De eerste fase is begrijpen en accepteren. Pas als je erkent dat je een probleem hebt kun je werken aan herstel. Daarna kan je uitzoeken wat de problemen zijn en oplossingen bedenken. In de derde fase ga je de oplossingen uitvoeren. Een psycholoog kan een burn-out goed behandelen. Samen met de psycholoog werk je aan het herstellen van jouw energie, en het verminderen van je vermoeidheidsklachten.

Cognitieve Gedragstherapie

Hoe verhelp je een burn-out? Een therapievorm die de psycholoog vaak inzet bij het behandelen van een burn-out is Cognitieve Gedragstherapie. Deze therapie helpt je je eigen gedachten en gedrag te onderzoeken en negatieve patronen te bestrijden. En het belangrijkst: je leert hoe je in de toekomst in balans kunt blijven en een volgende burn-out kunt voorkomen.

Zelf een burn-out oplossen

Door fysieke en psychische uitputting kan het lastig zijn een burn-out zelf op te lossen. Je wilt wel herstellen, maar lijkt er de energie niet voor te hebben. Het wegnemen van stress is vaak niet voldoende. Het kan dan fijn zijn om hulp te krijgen van bijvoorbeeld een psycholoog. Het kan soms wel mogelijk zijn je problemen zelf aan te pakken, maar met de juiste behandeling herstel je sneller.

Herstelperiode bij een Burn-out

De herstelperiode verschilt per persoon. Bij sommige mensen verminderen de klachten al na enkele maanden. Het herstel kan ook veel langer duren. Bij een actieve aanpak van een burn-out herstel je meestal wel goed. Het kan zijn dat je na enkele maanden bezigheden rustig aan weer kunt oppakken.

Hulp of advies nodig?

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog