Van 'real self' naar 'ideal self'

Van 'real self' naar 'ideal self'

Iedereen heeft zijn positieve en negatieve eigenschappen. De balans tussen deze eigenschappen maakt jou tot wie je bent. Toch hebben wij als mensen de neiging om onszelf constant te willen verbeteren. Natuurlijk is het goed om naar een ‘ideal self’ te streven, mits je daarbij ook kan inzien dat perfectie nooit bereikt kan worden. Ondanks dat perfectie een onmogelijk doel is, is het zeker mogelijk om stapje voor stapje aan een betere zelf te werken. Hoe doe je dat? Psychologe Sanne Ebbeling geeft je een eerste handige tip. 

 

Gebalanceerd als een boom

Stel je plant een zaadje naast jouw huis, in een mooie tuin op het zuiden. Dit zaadje zal zich ontpoppen tot een mooie, stevige boom. Deze boom zal scheef staan, hij groeit immers naar de zon toe. Dag in dag uit zal hij een beetje groeien en steeds iets schever staan door alle ‘aandacht’ die die krijgt van de zonnestralen, totdat hij uiteindelijk topzwaar wordt door alle bladeren om zal vallen. Dit is zonde van al die jaren hard werken aan een mooie boom. Daarom spannen mensen vaak een band  om de boom heen, om hem recht te trekken. Heel stiekem trekken we hem zelfs iets scheef naar het huis toe, zodat wanneer wij de band weghalen, de boom uiteindelijk recht zal staan. Als het ware trekken wij de boom extreem scheef, om uiteindelijk een boom te krijgen die in balans staat.

Maar ik ben toch geen boom?

Dit zelfde principe passen we ook toe binnen de psychologie. We geven bepaalde eigenschappen van onszelf meer aandacht dan andere eigenschappen. Dit resulteert erin dat wij ons bewuster zijn van deze eigenschappen en minder van de andere eigenschappen. De eigenschappen die we aandacht geven, zullen vervolgens ook nog eens groeien. Hoe bewuster jij ervan bent dat je een vriendelijk persoon bent en wilt zijn, hoe vriendelijker je waarschijnlijk zal reageren in situaties. En deze bewustwording is te trainen, net als dat je een boom recht kan trekken.

Wees die boom

Merk je dat je vaak uitgaat van het negatieve en zou je graag positiever in het leven willen staan? Ga dan aandacht leggen op de positieve dingen in het leven. Koop een leuk schrift of installeer een handige app waarin je notities kan maken. Kies vervolgens een vast moment op de dag uit, bijvoorbeeld net na het avondeten, waarop je elke dag vijf minuten lang in het schrift gaat registreren wat positief was aan die dag. Maak het jezelf niet te moeilijk. Ik was vandaag bijvoorbeeld blij verrast met een zeer lekkere nectarine die ik spontaan kreeg van een collega, of een stoplicht dat ineens op groen sprong. Als je dit een paar maanden volhoudt, dan zal je vanzelf zien dat jij een stevige, dankbare berk kan worden, met een rechte bast.

Wees blij met elke eigen 'boom'

Met echte bomen kan je een heel bos tegelijk rechttrekken. Mijn tip voor jou is om dit niet bij jezelf te doen. Wees blij met elke eigen ‘boom’ die je rechtgetrokken hebt en laat de rest nog even met rust. Een net aangeplant bos dat in rijtjes staat, is toch ook nog niet leuk om naar te kijken? 

© 2018 Sanne Ebbeling - Psycholoog Nijmegen

Psychologe Sanne Ebbeling is werkzaam in Nijmegen. In haar praktijk kun je terecht voor verschillende klachten. Zij heeft affiniteit met het behandelen van persoonlijkheidsstoornissen en is gespecialiseerd in het behandelen van angststoornissen, dwangstoornissen en burn-out klachten. Wil jij meer weten over Sanne Ebbeling of een afspraak maken? Bel dan naar 085 - 4014720

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom psychologie, leuke feitjes en inzicht gevende artikelen? Volg Psyned dan op Facebook en Twitter.


Dit vind je misschien ook interessant


Populair op het blog

Blog

Doe de test

Psychologische testen

Praat erover

Praat met een psycholoog