Hoe wapen je jezelf tegen een seizoensgebonden depressie?

Hoe wapen je jezelf tegen een seizoensgebonden depressie?

De zomer is voorbij en na de herfst zal de winter zijn intrede nemen. De dagen worden nu al korter, kouder en natter. De gedachte dat het nog heel lang gaat duren voordat het weer lekker weer wordt is voor de één erger dan voor de ander. Bij sommigen daalt de mentale gesteldheid net zo hard als de temperatuur. Vreugde verandert in somberheid en voor je het weet zie je het leven niet meer zitten.

Wat is een seizoensgebonden depressie?

In Nederland hebben meer dan 1,2 miljoen mensen last van depressieve symptomen tijdens de winter of in de aanloop daarnaartoe. Bij net iets minder dan de helft van hen is er sprake van een winterdepressie. De oorzaak zit hem in de verstoring van het dag en nachtritme. Zonlicht komt binnen via ons netvlies en wordt via de pijnappelklier omgezet tot stofjes om vervolgens ons brein in te sturen.

Melatonine speelt hierin een grote rol. Dit is een stofje dat je aanmaakt als het donkerder wordt. Dit stofje maakt dat je moe wordt en geeft je lichaam een seintje om te gaan slapen. Wanneer je een winterdepressie hebt wordt dit stofje (in grote hoeveelheden) overdag al aangemaakt. Dit hoge melatoninegehalte heeft op zijn beurt weer negatieve invloed op de aanmaak van serotonine. Het stofje waar je nou juist zo gelukkig van wordt. 

Symptomen

De symptomen komen grotendeels overeen met een gewone depressie waarin anhedonie (het niet meer voelen van vreugde) een prominente rol heeft. Angst en rusteloosheid spelen gedurende een depressie regelmatig op. Daarnaast zal er een afname in energie, libido en concentratie te merken zijn.

Bij een winterdepressie zijn dagschommelingen in stemming minder aanwezig en is er vaak sprake van een toenemende behoefte aan slaap. De slaapduur neemt toe, maar de kwaliteit van de slaap neemt af. Ook kan de eetlust toenemen, veelal waarna er een grote kans is op gewichtstoename. 

Hoe wapen je tegen een seizoensgebonden depressie of winterdip?

Licht

Ga zo veel mogelijk naar buiten en benut het daglicht om je dag-nachtritme te reguleren. Een logische tip na het gegeven dat licht ons brein zo kan beïnvloeden. Het is ook niet voor niets dat winterdepressies vaak behandeld worden met lichttherapie. Daarnaast zal een vakantie naar de zon ook goed doen. Een grote investering wellicht, maar het geluk wat het met zich mee brengt is het helemaal waard. 

Activiteiten plannen

Nogmaals, ga de deur uit! Blijf fysiek actief om je hormoonhuishouding op pijl te houden. Het lijkt misschien simpel maar activiteiten plannen wordt als tool veel ingezet binnen cognitieve gedragstherapiebij mensen met een depressie. Bedenk waar je blij van wordt en plan dit in.

Structuur houden

Probeer zo veel mogelijk structuur te houden om je dag-nachtritme zelf in de hand te houden. Naast structuur in opstaan en naar bed gaan is het ook belangrijk om je omgeving te structureren. Niemand wordt gelukkiger van een rommelig huis of een onoverzichtelijke werkplek. Om het wat op te fleuren zou je een extra bloemetje neer kunnen zetten. 

Wees je bewust van je gedachten

Ook dit handvat komt uit de cognitieve gedragstherapie. Welke negatieve gedachten spoken door je hoofd? Schrijf deze op en daag ze uit. Hoe realistisch zijn ze? Spar hierover met iemand die je vertrouwd. Ook dat zal zeker opluchten. Vervolgens kun je deze gedachte transformeren naar een helpende gedachten. Welke gedachte gaat je helpen om de negatieve gedachte te weerleggen? Schrijf deze op en hou deze vast!

Hopelijk helpen bovenstaande tips om toch te kunnen genieten van deze winter. Voor je het weet zal het weer zomer zijn!

Meer informatie

Wil je meer informatie over behandelmogelijkheden bij een seizoensgebonden depressie? Neem dan contact op met ons psychologisch verwijsteam via 085-4014720.Wij kunnen je meer uitleg geven, adviseren over de juiste hulp en eventueel direct een afspraak voor je maken bij een psycholoog bij jou in de buurt.

© 2018 Lynn - Psychologen Nederland

Lynn werkt in het Psychologisch Verwijsteam van Psychologen Nederland en schrijft daarnaast ook blogs over onderwerpen uit de psychologie. Wil je een vraag voorleggen aan het verwijsteam van Psyned? Je kan ons elke werkdag bellen op 085 - 4014720 of stuur hier jouw hulpvraag in.


Dit vind je misschien ook interessant


Populair op het blog

Blog

Doe de test

Psychologische testen

Praat erover

Praat met een psycholoog