Fitboy + fitgirl = fitrelationship?
Maak kennis met onze behandelaar.

Fitboy + fitgirl = fitrelationship?

Heb jij een mede-fitboy of fitgirl als partner? Knijp je dan maar in je handjes, zegt Julia, want er zitten behoorlijk veel voordelen aan een geliefde die net zo houdt van sporten en adrenaline als jij. Op basis van psychologisch onderzoek geeft Julia vijf geweldige redenen om samen te zweten.

 

Deze column werd eerder al gepubliceerd op de blog van de Vondelgym

 

Elke keer als ik op mijn fietsje zit naar de Gym, bedenk ik me dat het toch zo leuk zou zijn als mijn vriend nou ook eens een keertje mee zou gaan. En dan niet ' omdat ik het zeg ' maar omdat hij dan zelf echt zin heeft om een potje in de gewichten te hangen. Wishful thinking. Helaas heb ik een hardloper aan de haak geslagen, en behalve dat ik zelf geen lol beleef aan hardlopen, doen mijn schenen dat ook niet.

Jammer, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat samen sporten, of eigenlijk gezond doen, met je partner een heel positief effect kan hebben. Zowel op je relatie, als op je training/voornemen zelf. De redenen op een rijtje:

1. Zowel mannen als vrouwen laten eerder een gezonde gedragsverandering zien, wanneer hun partner dat ook doet. Zo kan je je partner meeslepen in het plan minder te snoepen, meer te sporten, te stoppen met roken of drinken of bijvoorbeeld je dagelijkse beweging op te schroeven. Van dat laatste kan je trouwens door middel van een stappenteller op je telefoon of activity tracker zelfs een competitie maken. Optionele beloningen: de afwas niet hoeven doen, de afstandbediening is van jou, een bosje bloemen op zaterdag, you name it.

2. Als je je geliefde dan zover hebt gekregen (of hij/zij jou), en je bent klaar om te fitnessen/hardlopen/zwemmen/boxen/etc, blijkt ook nog eens dat je het langer volhoudt wanneer je met zijn tweeën sport, dan wanneer je in je eentje bent. Je hoeft daarbij niet eens samen een oefening te doen; gewoon je eigen oefeningen doen, terwijl de ander in de buurt is, is al voldoende. Top! (p.s. Een uur lang kletsen met je grote liefde terwijl je jezelf passief over een crosstrainer drapeert, telt niet).

Je houdt het langer vol om te sporten als je met z'n tweeën bent dan wanneer je alleen sport - zelfs als je ieder met je eigen oefeningen bezig bent

3. Als je met je partner sport, heb je altijd iemand die je kan helpen en/of aanmoedigen bij je oefening. Bijvoorbeeld als je geen flauw benul hebt hoe een apparaat werkt, of juist om gewichten op je barbell te wisselen. Omdat je elkaar 'van dienst' kunt zijn, verstevig je op die manier jullie band. Het gevoel dat een ander je nodig heeft kan een enorm gevoel van verbinding tot stand brengen, dit noemt men dan ook wel één van de hechtingsbehoeften in een relatie.

4. Simpel: je weet wat er in ongeveer in de agenda van de ander staat, je wil sowieso tijd met elkaar doorbrengen, dus waarom niet samen sporten? De drempel om te gaan (en het vol te houden) wordt lager als je de uitdaging met je partner samen aan gaat. Bovendien kan je je partner een schop onder de kont geven als hij of zij dreigt af te haken (of andersom).

5. Tijdens het sporten reageert je lijf op een soortgelijke manier als in verliefde toestand. Denk dan aan een verhoogde hartslag en ademhaling, maar ook aan de aanwezigheid van endorfine (yehes!), adrenaline en dopamine. Ons lijf maakt niet altijd een even goed onderscheid tussen die twee soorten opwinding en zorgt dus, letterlijk, (jaja), voor een beter seksleven.

Had ik punt 1 tot en met 4 überhaupt nog hoeven schrijven? :)

 

--

Foto: Sukru Mese

Julia van Alphen is psycholoog bij Psychologen Nederland en schrijft maandelijks een column over sport en psychologie voor de Vondelgym. Op Julia's profiel vind je meer informatie over haar behandelingen.