Helpt schrijven bij het verwerken van verdriet?

Helpt schrijven bij het verwerken van verdriet?

Nieuws en psyche | Wekelijks bespreken wij de psychologie achter een interessant nieuwsitem met Psyned psycholoog en inhoudelijk directeur Aerjen Tamminga. Deze week: kun je een scheiding beter verwerken als je een dagboek bijhoudt?

NIEUWS VAN DE WEEK

NU.nl: ’Dagboek bijhouden helpt bij verwerking van scheiding’

Details: Uit onderzoek blijkt dat door je de nasleep van een scheiding of verbroken relatie beter zou kunnen verwerken, als je je emoties op papier zet in een verhalende vorm.

Psyned Redactie (PR): Volgens het onderzoek kun je je na een korte schrijfoefening al een stuk beter voelen.

Aerjen: "Dat is zeker waar. Alleen ik vind eerlijk gezegd dat dit onderzoek op erg weinig data is gebaseerd. Ze hebben 109 mannen en vrouwen ondervraagd die elk 3 blokken van 20 minuten hebben geschreven. Dat is erg kort. Ik geef in mijn praktijk ook wel eens schrijfopdrachten mee, maar dan kom je eerder uit op 20 à 30 minuten per dag, en dat 5 weken achter elkaar. Vaak zie je bij zo’n schrijfopdracht dat er eerst een toename is van de emotie, maar juist hoe vaker je het opschrijft, hoe meer het wegzakt. Oftewel, het slijt."

PR: Blijkbaar kwam naar voren dat de vorm een grote rol speelt, in het onderzoek wordt namelijk specifiek benoemd dat je verhalend moet schrijven: dus met een begin, middenstuk en een eind.

Aerjen: "De techniek die ze in het onderzoek hebben gebruikt is nieuw voor mij. Ik kan me voorstellen dat als je een verhaal met een duidelijk eind schrijft, dat het kan zorgen voor een gevoel van afsluiting. Maar dat is meer gevoelsmatig dan dat ik weet hoe het daadwerkelijk werkt. Volgens mij draait het bij schrijven, of het nou verhalend is of niet, om het verwerken van een gebeurtenis. Je moet je emoties gedoseerd kunnen toelaten. Schrijven kan daarbij helpen, omdat je bewust gaat zitten en de tijd neemt om de gebeurtenissen gestructureerd door te nemen."

PR: Ik ben nu wel benieuwd, hoe pak jij het dan aan in jouw praktijk?

Aerjen: "Als ik kijk naar mijn eigen cliënten, dan zijn we veel meer bezig met de opbouw van intensiteit. Ik laat ze een lijst maken met momenten waar de meeste lading zit en die gaan we dan van laag naar hoog doorwerken. Niet chronologisch, maar juist beginnen met de gebeurtenis die de minste emotie oproept. Daardoor kan iemand steeds makkelijker een volgende stap nemen. Dus stapje voor stapje iemand blootstellen aan de emoties die zijn onderdrukt of die te weinig ruimte hebben gehad."

PR: Dat heb ik eerder gehoord, op die manier worden toch ook fobieën en angsten aangepakt?

Aerjen: "Klopt, je ziet dat ook bij mensen die een angststoornis hebben. Als je ergens bang voor bent ga je datgene vermijden. Daardoor hou je als het ware de angst in stand en wordt deze vaak nog groter. De beste manier om dat te doorbreken is door middel van exposure. Dat geldt ook voor je emoties. Je wil niet meer denken aan die nare gebeurtenis, dat ongeluk of de scheiding. Je gaat dingen vermijden die je eraan doen denken. Bij therapie ga je het juist opzoeken. Door bepaalde oefeningen te doen, kun je de emoties weer toelaten."

PR: Behalve schrijven, zijn er nog andere manieren om die emoties te reguleren?

Aerjen: "Ja, binnen de psychologie kennen we heel veel van dat soort opdrachten. Eigenlijk is er voor ieder probleem wel een oefening te verzinnen. De een gaat schrijven, de ander wordt aan het denken gezet en weer een ander krijgt een doe-opdracht. Soms adviseer ik mensen om over het strand te wandelen en tegen de wind in te schreeuwen, maar muziek kan ook zijn uitwerking hebben en mensen raken. Het omgekeerde is ook mogelijk: mensen die teveel blijven hangen in hun emoties. Die krijgen weer een ander soort oefeningen mee. Het gaat om balans. Te weinig emotie werkt niet, maar teveel emotie werkt ook niet."

PR: Dus het doel van die oefeningen is om inzicht geven in je emoties?

Aerjen: "Deels, het gaat over inzicht gekoppeld aan actie. Stel dat bij jou de emotie heel hoog oploopt: het gaat van geïrriteerd naar boos, naar kwaad, naar woedend. Als je de boosheid pas door hebt als je eenmaal woedend bent, dan is het veel lastiger om er nog wat mee te doen. Tijdens bepaalde oefeningen leer je die emotie eerder herkennen, zodat je het oplopen van de boosheid op tijd kan stoppen. Door bijvoorbeeld je frustratie op een assertieve manier uit te spreken, heb je kans om die oplopende emoties te doorbreken. Kortom: inzicht is waardevol, maar als je er niets mee doet, dan verandert er nog niets. Anders gezegd, je leert door ervaring en verandert door te doen."

Aerjen Tamminga is Inhoudelijk Directeur bij Psyned en behandelend psycholoog.

--

Wil je een vraag voorleggen aan het verwijsteam van Psyned? Je kan ons elke werkdag bellen op 085 - 4014720. Volg Psyned ook op Facebook, LinkedIn en Twitter.