Leer bewust denken en doen met Cognitieve Gedragstherapie

Wij bieden jou


Direct zoeken

Vind eenvoudig een Psycholoog of Therapeut bij jou in de buurt.

Deel, Like en Volg ons!

Facebook Linkedin Google+ Twitter
Wil je op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Cognitieve Gedragstherapie

Eigenlijk zegt de naam het al. Cognitieve Gedragstherapie is een combinatie van cognitieve (mentale) therapie en gedragstherapie. Deze vorm van behandeling is één van de meest toegepaste therapievormen in Nederland.  Het is een gestructureerde, kortdurende behandeling waarbij je snel bewustwording en resultaat zult merken. Cognitieve gedragstherapie gaat er vanuit dat veel situaties (negatief) worden beïnvloed door je gedachten over de situatie en de uit deze gedachten ontstane gevoelens en gedrag. Door deze factoren onder de loep te nemen kun je onderzoeken waar ze vandaan komen en kun je leren op een objectievere manier naar de situatie te kijken.


Beïnvloed je gedachten, gevoelens en gedrag
Cognitieve Gedragstherapie gaat er dus vanuit dat een situatie negatief bekeken of geïnterpreteerd wordt door allerlei disfunctionele gedachten en opvattingen die iemand heeft over de situatie. In de therapie leer je hoe deze gedachten, opvattingen en aannames je gevoelens en gedrag beïnvloeden. Door middel van cognitieve technieken en het uitdagen van deze disfunctionele gedachten, zal de therapeut je helpen om je gedachten om te zetten naar meer functionele en realistische gedachten. De therapeut leert je daarnaast om deze cognitieve technieken zelf toe te passen in alledaagse situaties, mede door het opgeven van huiswerk opdrachten. Met deze therapie zul je snel merken dat wanneer je op een andere, objectievere manier naar een situatie kijkt, er een ander gevoel ontstaat. En je zult merken dat die gevoelens vervolgens weer invloed hebben op je gedrag. Zo worden er in de therapie ook bepaalde (negatieve) gedragspatronen in kaart gebracht en wordt je geleerd hoe het veranderen van deze gedragspatronen weer invloed heeft op je gevoelens.

Resultaten op lange termijn
De korte- en lange termijn effecten van Cognitieve Gedragstherapie zijn wetenschappelijk bewezen. De methode kan je goed helpen bij klachten op het gebied van (onder andere) angst- en paniekstoornissen, negatief zelfbeeld, depressie, dwangklachten, stress en burn-out en slaapproblemen. Vooral op lange termijn werkt Cognitieve Gedragstherapie vaak zelfs beter dan medicatie.

Wil je weten of jouw klachten behandeld kunnen worden met Cognitieve Gedragstherapie? Bel naar 085 - 4014720 voor persoonlijk advies.


© 2017 - PsyNed - Psychologen Nederland - Alle rechten voorbehouden.